środa, 11 czerwca 2014

"Felix, Net i Nika oraz tajemnica Czerwonej Hańczy" Rafał Kosik

Felix Net i Nika oraz Sekret Czerwonej Hańczy - Rafał KosikZwariowane przygody trójki niesfornych gimnazjalistów towarzyszą mi już od kilku lat i pomimo tego dość znacznego upływu czasu, wciąż niezmiennie bawią. Rafał Kosik - wielbiciel motoryzacji oraz, nie zawsze zrozumiałych dla zwykłych zjadaczy chleba, technologii już po raz jedenasty zabiera nas do swojego świata.

Tym razem wraz z głównym bohaterami będziemy uczestniczyli w międzynarodowej wymianie, z racji której do warszawskiego gimnazjum im. Stefan Kuszmińskiego przybędzie sporo ciekawych osobistości, a wraz z nimi nowe problemy. Weźmiemy także udział w wyprawie nad tytułową Czerwoną Hańczę, która z powodu niefrasobliwości pani Helenki z planowanego spokojnego wypoczynku zmieni się w obóz przetrwania z prawdziwego zdarzenia. Oczywiście nasi bohaterowie nie byliby sobą gdyby w międzyczasie nie planowali czegoś wielkiego. Przekonani, iż w głębinach jeziora ukryty jest skarb nie omieszkają wykorzystać okazji, aby go zdobyć.

Osoby, które już wcześniej miały styczność z tą serią wiedzą dokładnie czego mogą się spodziewać, te które nie miały takiej okazji powinny przygotować się na dużo dawkę humoru, nietuzinkowych rozwiązań, całą masę nowinek technologicznych, oraz terminów z zakresu fizyki i informatyki. Brzmi dziwnie i odstręczająco? Nic bardziej mylnego!

Szybkie i niekonwencjonalne wprowadzenie do fabuły zawarte w każdym tomie :)

W najnowszej powieści Kosik po raz pierwszy zdecydował się rozdzielić superpaczkę, co okazało się zabiegiem w mojej opinii udanym, gdyż pokazujący zarówno akcje jak i relacje łączące bohaterów z szerszej perspektywy. Innym odstępstwem od schematu jest także stosunkowo mała ilość robotów i innych technologicznych wspomagaczy. Nie jestem i raczej nigdy nie będę fanką tego elementu w powieści, jednakże doskonale zdaję sobie sprawę, iż jest to właśnie to co odróżnia serię od innych produktów tego typu znajdujących się na rynku i jej znak rozpoznawczy. Raz na jakiś czas autor skłania się jednak w stronę swoich antytechnicznych fanów i tworzy części, które bazują niemalże całkowicie na sprycie i pomysłowości głównych bohaterów i tak właśnie jest w przypadku "...sekretu Czerwonej Hańczy" co wyjątkowo mnie ucieszyło :)
O serii Kosika długo mogłabym mówić w samych superlatywach, jednakże aby uwiarygodnić swoją opinię czuję się zobligowana obiektywnie dostrzegać minusy. Przez dość długi czas łudziłam się, że bohaterowie będą dorastać razem ze mną. Niestety tak się nie stało. Z tego też powodu, starsi czytelnicy traktować mogą ją z przymrużeniem oka. Sądzę jednak, że świetnie wykreowani bohaterowie ( i nie chodzi mi tu o ich głębię psychologiczną, tylko właśnie na odświeżeniu utartych schematów) i nieprzeciętny humor nadrabiają te niedociągnięcia z nawiązką.
Co się tyczy samej fabuły chwilami miałam wrażenie, że Kosik w jednej książce starał się połączyć kilka naprawdę świetnych wątków, które jednak nijak się ze sobą nie łączą. Cóż... może to był tylko wstęp do następnej części, którą i tak będę wyczekiwać z niecierpliwością...?
Książkę polecam każdemu, zarówno osobom zaczynającym dopiero swoją czytelniczą przygodę jak i tych, którzy swoje serce już dawno oddali książkom. Poszczególne części nie są ze sobą ściśle związane tak więc kolejność czytania nie jest z góry określona, choć wiadomo, czytając całość po kolei wychwycimy więcej smaczków...

Ocena: 5


Seria "Felix, Net i Nika":





2 komentarze:

  1. Bardzo podobała mi się ta część, przygody w pociągu, cudowne, wymiana uczniowska, szaleństwo, śmiałam się przy niej, co nie miara. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo słyszałam o tej serii, ale dopadł mnie brak czasu jak zwykle :) Może kiedyś uda mi się w końcu przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń

Serdecznie dziękuję za komentarze :D